شما اینجا هستید : خانه  »  اخبار   »   امید جهان: شادی کنسرت امید جهان کنترل‌شده است

امید جهان: شادی کنسرت امید جهان کنترل‌شده است

مای آوا – «امید جهان» یکی از خوانندگان جنوبی است که با قطعات شاد و ریتمیک خود معروف شده و به زودی در تهران روی صحنه می‌رود. اولین کنسرت رسمی این خواننده روز نوزدهم دی با همت شرکت «سل فا» به مدیریت «مجید طوسی» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند هم اکنون نسبت به تهیه بلیت اقدام نمایند. امید جهان در حالی روی صحنه خواهد رفت که آلبوم رسمی او به نام «وایسا تند نرو» بهار امسال به بازار عرضه شد و او در اجرای پیش‌رو قطعات این مجموعه را هم می‌خواند. ما هم به محل تمرین امید جهان و گروهش رفتیم تا از کم و کیف این برنامه مطلع شویم. او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» از برنامه‌هایش برای این اجرا سخن گفت و البته گلایه‌هایی هم داشت:

  • *برای کنسرت نوزده دی چه برنامه‌هایی دارید؟

قرار است در این کنسرت حدود دوازده یا سیزده قطعه از آثار خودم را اجرا کنم. علاوه بر آن بخش‌های تکنوازی و حضور پدرم «محمود جهان»، که چهره صاحب سبک موسیقی جنوبی است، روی استیج هم سایر بخش‌های برنامه ما است. همچنین یک بخش از کنسرت من به اجرای موسیقی مذهبی جنوب اختصاص دارد. سنج و دمام‌نوازی در موسیقی مذهبی جنوب جایگاه خاصی دارد و ما هم این بخش را به صورت متفاوت روی استیج اجرا می‌کنیم. اما کلا آثار من در حوزه موسیقی خوزستان است. در جنوب ایران موسیقی بندرعباس و موسیقی بوشهری را هم داریم اما سبک و سیاق غالب در آثار من به موسیقی خوزستان مربوط می‌شود. در کنسرت نوزدهم دی این موسیقی را به شکل متفاوتی معرفی و اجرا می‌کنیم.

  • *در زمینه موسیقی مذهبی فقط سنج و دمام‌نوازی دارید یا موسیقی مذهبی باکلام را هم در برنامه دارید؟

موسیقی مذهبی باکلام را هم داشتیم اما زمان مفید ما برای کنسرت آنقدر زیاد نیست که بتوانیم تمام ابعاد موسیقی جنوب و خوزستان را معرفی کنیم. همچنین موسیقی مذهبی ما شامل سینه‌زنی یا نوحه‌خوانی هم می‌شود اما آن بخش‌های در قالب یک کنسرت نمی‌گند. فقط خواستیم نمادی از موسیقی مذهبی در کنسرت داشته باشیم. ریتم‌های موسیقی مذهبی که توسط سنج و دمام اجرا می‌شود همیشه مورد توجه مردم بوده و در هیئت‌های مذهبی دیده‌ام که برای مخاطبان جالب است.

  • *شما گفتید که سبک و سیاق غالب در آثارتان به موسیقی خوزستان مربوط می‌شود. اما در عین حال منتقدانتان اعتقاد دارند که کارهای «امید جهان» صرفا پاپ است و از موسیقی خوزستان فاصله گرفته است. در این زمینه چه نظری دارید؟

به نظر من آنها اشتباه می‌کنند. پدر من صاحب سبک موسیقی جنوب است و آثار محمود جهان همیشه معرف موسیقی جنوب و خوزستان بوده است. من از منتقدان این سوال را دارم که چطور زمانی که یکی از دوستان خواننده، چنین قطعاتی اجرا می‌کنند نمی‌گویند که ایشان از موسیقی جنوب فاصله گرفته‌اند و فقط پاپ می‌خوانند؟ کار کردن من فاصله گرفتن از موسیقی خوزستان است؟ مردم این سبک کنونی من را دوست دارند ولی ما از موسیقی فولک قدیمی خوزستان هم دور نمی‌شویم. در این کنسرت، اجرای من و گروهم تلفیقی از موسیقی پاپ و موسیقی فولک جنوب است. اما پیش از من، پدرم موسیقی فولک جنوبی را در این کنسرت اجرا می‌کند تا مردم بدانند که این موسیقی بوده و بعدا با پاپ تلفیق شده است. در حال حاضر همه گروه‌ها مثل ما سازهای مختلف را با موسیقی جنوبی تلفیق می‌کنند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. مردم اینگونه دوست دارند و ما هم برای مردم کار می‌کنیم.
بعضی‌ها به من می‌گویند که چرا برخی از دوستان خواننده پاپ در زمینه موسیقی جنوب هم فعالیت می‌کنند؟ من هم می‌گویم که چرا ندارد. همه باید باشند و کار کنند و مردم باید بهترین را تشخیص دهند. خوانندگان زیادی از سازهای جنوبی خصوصا نی‌انبان در کنسرت‌های خود بهره می‌برند.

  • *خصوصا «محسن شریفیان» در زمینه نوازندگی نی‌انبان در کنسرت‌های پاپ حضور پررنگی دارد.

من ایشان را نمی‌شناسم و شاید او را دو یا سه بار دیده‌ام که با پدرم در هیئت خوزستانی‌ها سلام علیک داشتند. موسیقی آقای شریفیان از موسیقی ما جدا است. آنها موسیقی فولک بوشهری دارند و ما موسیقی فولک خوزستان را اجرا می‌کنیم. این دو سبک از همدیگر متمایز است و تفاوت‌های زیادی دارند.

  • *در این کنسرت قطعه مشترکی با پدرتان اجرا می‌کنید؟

خیر. به دلیل همین سوال قبلی خودتان که گفتید مردم اعتقاد دارند ما از موسیقی جنوب فاصله گرفته‌ایم می‌خواهیم که پدرم و گروهش یک قطعه که کاملا فولک جنوبی است اجرا کنند. اجرای آنها هم با نی‌انبان و دو ساز پوستی و کوبه‌ای است.

  • *کمی بیشتر در مورد گروه خودتان توضیح می‌دهید؟

همه سازهایی که گروه‌های دیگر در ارکسترهای خود دارند در اجراهای زنده ما هم وجود دارد. سازهایی نظیر گیتار، گیتاربیس، درامز، ویولن و پرکاشن در سازبندی اجرای ما هست. همچنین نی‌انبان و چند ساز کوبه‌ای هم تشکیل‌دهنده بخش دیگری از ارکستر ما است. البته در این کنسرت قطعاتی به گویش‌های دیگر نظیر لری و کردی را هم اجرا می‌کنیم. موسیقی من به موسیقی که یکی از دوستان خواننده پاپ اجرا می‌کند شباهت دارد. ولی ما با غلظت بیشتر روی موسیقی خوزستان تمرکز می‌کنیم. شاید ایشان در بخشی از کنسرتشان صرفا یک ساز جنوبی می‌آید و می‌رود اما در کنسرت امید جهان تمام مدت روی موسیقی جنوب تمرکز می‌شود.

  • *پس با این حساب یک اجرای صد در صد شاد در پیش دارید.

شادی کنسرت امید جهان کنترل‌شده است. چیزی از امید جهان و اجرای او نمی‌بینید که خارج از عرف باشد.

  • *در کنسرت‌هایی که اجرای موسیقی جنوب است، حرکات نمایشی آیینی بوشهر، خوزستان یا بندرعباس جایگاه خاصی دارد. در اجرای نوزدهم دی برای این بخش هم برنامه‌ای تدارک دیده‌اید؟

صد در صد داریم و با غلظت بیشتر در این کنسرت وجود دارد. تا کنون هرآنچه که از یک اجرای زنده موسیقی خوزستانی دیده‌اید شاید کامل نباشد اما کامل‌ترین اجرای این موسیقی در کنسرت من است. البته زمان برای ما بسیار اهمیت دارد. مثلا من به گروه تکنوازی گفته‌ام که شما باید در شش یا هفت دقیقه خودتان را نشان دهید. این گروه را اگر رها کنید در ده یا پانزده دقیقه کاری می‌کنند که مردم خودشان را بزنند! ولی ما نمی‌خواهیم جو سالن بر هم بریزد. با توجه به شرایط ما به گروه اعلام کرده‌ایم که باید در زمان کوتاه بهترین‌ها را ارائه دهید. نوازندگانی هم همراه من هستند که در جشنواره‌های موسیقی مقام کسب کرده‌اند و نوازندگان برتر کشور هستند. به عنوان مثال ساز نی‌انبان از لحاظ نت کامل نیست، ولی نوازنده من در دستگاه‌ها و گام‌های مختلف می‌نوازد. نی‌انبان فقط اینگونه نیست که آن را باد کنید و بنوازید تا ریتم ایجاد شود. نکات فنی زیادی دارد که اغلب نوازندگان نی‌انبان از آنها اطلاع ندارند. همانطور که گفتم نی‌انبان از لحاظ نتی ساز کاملی نیست ولی ما در این کنسرت یکی از قطعات «بتهوون» را با نی‌انبان اجرا می‌کنیم و نوازنده من چنین کاری انجام می‌دهد. من واقعا متعجب شدم و به او گفتم که تو نابغه هستی. زیرا این ساز به آن شکل نیست که هرکسی بگوید من می‌توانم هر قطعه‌ای را با آن اجرا کنم. ولی به هرحال ما نهایتا یک ساعت و نیم یا دو ساعت زمان داریم و یک اجرای سه ساعته برای معرفی موسیقی خوزستان هم کم است. سعی می‌کنیم در این زمان کوتاه بهترین‌ها را ارائه دهیم.

  • *شما قبل از انتشار آلبوم رسمی خود در بهار امسال قطعات پرطرفدار زیادی در فضای مجازی داشتید. آن کارها را هم در این کنسرت اجرا می‌کنید؟

برای برخی از این کارها مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ایم و در این کنسرت اجرا می‌شوند.

  • *چرا فاصله بین آلبوم رسمی و کنسرت شما اینقدر زیاد شد؟

زمانی که آلبوم خواننده منتشر می‌شود باید گروهی را به ثبت برساند. ثبت یک گروه زمان‌بر است و به راحتی این مرحله انجام نمی‌شود. من اجراهای زیادی داشتم و باید به عنوان مثال یک ماه به «سرعین» می‌رفتم و برنامه برگزار می‌کردم و سپس به کیش می‌رفتم. همین اجراهای متعدد در سایر شهرها باعث شد که نتوانم مراحل ثبت گروه را پیگیری کنم. همچنین بازبینی کارها هم زمان‌بر بود ولی همه این اتفاقات را به فال نیک می‌گیرم زیرا حس می‌کنم که خیری در آن بوده است. پس از پیشنهادات زیادی که برای کنسرت داشتیم تصمیم گرفتیم که اجراهای زنده را به شرکت «سل‌فا» به مدیریت آقای «مجید طوسی» واگذار کنیم. من تا سال ۲۰۱۳ خارج از ایران سکونت داشتم و در آنجا همه با هم خوب بودند. ولی در ایران می‌بینم که پس از انتشار آلبومم خیلی‌ها با یک حس حسادت قصد تخریب داشتند. می‌خواهم به آن دوستان بگویم که اگر تشویق نمی‌کنید حداقل تخریب هم نکنید. ما در ایران افرادی داریم که مدام می‌گویند امید جهان چه می‌خواند؟ هرچقدر هم شما بخواهید حسادت کنید اما خدا خواسته و من امید جهان شده‌ام. با شرکت سل‌فا به نوعی مشغول همکاری هستیم که از این حواشی دور باشیم و به فکر اتفاقات بزرگ هستیم. زیرا این شرکت به مدیریت آقای طوسی در زمینه برگزاری کنسرت حرفه‌ای و باتجربه هستند و سابقه خوب آنها برای ما یک دلگرمی بزرگ است. اطلاع‌رسانی‌های ما هم فقط از طریق رسانه‌های معتبری نظیر «موسیقی ما» انجام می‌شود تا حاشیه نداشته باشیم.

  • *این اولین کنسرت بزرگ شما در تهران است. پیش‌بینی شما درباره میزان استقبال مخاطبان و برنامه‌های آینده چیست؟

من به کنسرت دوستان زیادی رفته‌ام و دیده‌ام که مردم ما خواننده‌ها را درک می‌کنند. موسیقی پاپ داخلی اکنون در جایگاه بدی قرار ندارد و توانسته‌ایم موسیقی آنور آب و کنسرت‌های آنها را فلج کنیم و اجراهای آنها کیفیت ندارد. اما کنسرت‌های دوستان من از هر لحاظ خوب است و همین باعث می‌شود که با استقبال مردم همراه باشد. من هم تلاش می‌کنم که از لحاظ کیفی یک اجرای خوب داشته باشم تا بتوانم نظر مثبت مخاطبان را برای اجراهای آینده جلب کنم. فکر می‌کنم تا زمانی که این انرژی در کارهای من وجود دارد، استقبال مردم هم وجود داشته باشد.

  • *تا پیش از کنسرت تک قطعه‌ای منتشر نمی‌کنید؟

آلبوم دوم من به امید خدا برای عید نوروز آماده می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند که آلبوم اول من چند عیب کوچک داشت اما من خودم اعتقاد دارم که آلبوم اولم عیب‌های زیادی داشت. زیرا من تازه مجاز شده بودم و باید آلبوم منتشر می‌کردم تا بتوانم کنسرت برگزار کنم. اغلب این معایب و مشکلات را در آلبوم دوم پوشانده‌ایم و زمان زیادی برای اثر جدید صرف کرده‌ایم. تا زمان انتشار آلبوم دوم هیچ قطعه جدیدی منتشر نمی‌کنم و تمام تمرکز من روی ارائه هرچه بهتر این اثر است.

  • *و صحبت پایانی؟

امیدوارم که بتوانم در این آزمون سربلند باشم و اجرای من و گروهم مورد توجه مخاطبان عزیز قرار بگیرد و منتظر حضور همه عزیزان در سالن میلاد هستیم. زیرا می‌خواهیم یک شب پرانرژی و ریتمیک و خاطره‌انگیز را در کنار هم رقم بزنیم. همچنین می‌خواهم دو تشکر داشته باشم. اول از همه خدا تشکر کنم که همیشه امیدم به او بوده و من را تنها نگذاشته است. و دوم از «علی عبدالمالکی» تشکر می‌کنم زیرا او در روزهای سخت کنارم بود و برای من بسیار زحمت کشید و او تلاش کرد تا آثار من بهتر در میان مخاطبان شنیده شود.

نظرات

  • نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید.
منتشر شده : 0 در حال بررسی : ۰

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.